لوگو دکتر محمدرضا مقدم نیا
Search
Close this search box.
تغذیه مناسب بعد از ابدومینوپلاستی

بهترین رژیم بعد از ابدومینوپلاستی چیست؟

تغذیه بعد از ابدومینوپلاستی شاید به نوعی چالش برانگیزترین موضوع درباره این عمل باشد. پس از انجام جراحی، تغییرات گسترده ای باید در سبک زندگی خود ایجاد کنید که رژیم غذایی مهم ترین بخش آن است. اما رژیم غذایی که بایستی داشته باشیم شامل چه مواد خوراکی است؟ بعد از ابدومینوپلاستی چه بخوریم و چه نخوریم؟ برای پاسخ به این سوالات با ما در این مقاله همراه باشید.

در واقع رژیم غذایی بعد از ابدومینوپلاستی به سه بخش پیش از عمل، ریکاوری و بعد از عمل تقسیم می شوند. در ادامه بهترین تغذیه برای هر بخش را بررسی می کنیم.

رژیم غذایی بعد از ابدومینوپلاستی

تغذیه پیش از ابدومینوپلاستی

تقریبا از زمانی که تصمیم گرفتید عمل تامی تاک را انجام دهید، توجه به رژیم غذایی مهم می شود. در جلسه ای که با متخصص جراحی زیبایی خود دارید، بایستی ماده غذایی که بیشتر دریافت می کنید را بگویید. برای مثال درصورتی که میزان کربوهیدرات مصرفی شما بیش از حد نیاز باشد، بایستی عادت کنید که حجم آن را کاهش دهید. همچنین اگر چربی یا قند زیادی می خورید، بایستی عادت کنید که میزان آن را کم کنید.

ایجاد عادت های غذایی پیش از عمل باعث می شوند که بعد از جراحی نیز بتوانید به پرهیزهای غذایی پایبند بمانید و نتیجه ای که می خواهید را بگیرید.

مواد خوراکی که برای پیش از عمل و آماده سازی بدن برای تغییر سبک تغذیه پیشنهاد می شود شامل:

  • میوه ها
  • سبزیجات سبز و رنگی
  • پروتئین
  • لبنیات
  • غلات

همانطور که مشاهده می کنید کاهش و قطع قندیجات به خصوص قند مصنوعی برای پیش از جراحی تاکید می شود.

همچنین در نظر داشته باشید که مصرف پروتئین ها و میوه ها به ترمیم زخم ها کمک می کند در نتیجه بدن شما برای اثرات عمل و بعد از آن آماده می شود.

تغذیه در دوران نقاهت ابدومینوپلاستی

دوران نقاهت ابدومینوپلاستی به مراقبت های زیادی نیاز دارد و مراقبت از تغذیه مهم ترین بخش آن است. بهتر است از خوراکی هایی استفاده کنید که به ترمیم زخم های شما کمک می کند.

بهتر است از مواد غذایی استفاده کنید که سختی کمی در زمان هضم و دفع به همراه داشته باشد. در صورتی که در دفع غذا به بدن خود فشار بیاورید، دچار درد بعد از ابدومینوپلاستی می شوید.

مواد غذایی که بایستی در این دوران بیشتر استفاده کنید شامل موارد زیر است:

آب و مایعات

در روزهای ابتدایی عمل، در هضم غذا مشکلاتی خواهید داشت. علاوه بر آن، معمولا بدن پس از جراحی دی هیدراته می شود. البته بیشتر کسانی که جراحی ابدومینوپلاستی انجام داده اند در روزهای اول حتی میلی به آب هم ندارند اما توجه کنید که دی هیدراته شدن بدن باعث می شود زمان بیشتری برای ترمیم زخم هایتان نیاز داشته باشید. پس بهتر است تا جایی که می توانید از مایعات استفاده کنید. آبمیوه های طبیعی خصوصا آب آناناس به ترمیم زخم های شما کمک می کند.

سبزیجات و میوه ها

اگر به دنبال سالم ترین و مناسب ترین ماده غذایی بعد از عمل تامی تاک هستید، سبزیجات و میوه ها را جدی بگیرید. بهترین مواد خوراکی پس از جراحی ابدومینوپلاستی، سبزیجات و میوه ها هستند زیرا چربی، قند مصنوعی، اسیدچرب و غیره ندارد همچنین سرشار از فیبر هستند که باعث بهبود زخم های شما می شوند.

غذای روزهای اول شما می تواند سوپ های کاملا گیاهی و بدون چربی و قند باشد. از سبزیجات سبز و رنگی در تغذیه دوران نقاهت خود استفاده کنید.

پروتئین

پروتئینی که مصرف می کنید به بهبود و بازیابی عضلات شما به خصوص در قسمت که برش خورده اند کمک می کند. اما توجه داشته باشید که پروتئین مورد نظرحاوی چربی اضافه نباشد زیرا پروتئین ها دارای اسید چرب هستند.

با توجه به توصیه متخصص جراحی زیبایی، می توانید از پروتئین های گیاهی جایگزین پروتئین حیوانی استفاده کنید. برای مثال لوبیا، تخم مرغ، قارچ و این خوراکی ها تا حدودی می توانند جایگزین برای پروتئین های چربی دارد مانند گوشت قرمز باشند که البته بهتر است متخصص درباره آن تصمیم بگیرد.

لبنیات

ماده خوراکی دیگری که به ترمیم و بهبود زخم های شما کمک می کند، لبنیات می باشد. در این بخش ممکن است بدنتان هنوز آماده دریافت لبنیات نباشد پس بهتر است مصرف آن را با توصیه های دقیق جراح متخصص خود انجام دهید. اما به طور کلی پس از بهبودی نسبی، مصرف شیر کم چرب توصیه شده است.

توجه کنید که در دوران نقاهت مصرف کربوهیدرات توصیه نمی شود. در واقع هضم غلات، چربی ها و قند مصنوعی برای بدن بسیار سخت است و باعث می شود که زخم های شما دیرتر ریکاوری شوند.

همچنین عادت به خوردن کربوهیدرات، قند و چربی باعث تجمع چربی و حتی برگشت ابدومینوپلاستی می شود.

بهترین تغذیه بعد از ابدومینوپلاستی

رژیم غذایی بعد از ابدومینوپلاستی

با انجام مراقبت های لازم و کافی بعد از جراحی، بدن به خوبی ریکاوری می شود. در این زمان نباید تغذیه را رها کنید و رژیم غذایی هدفمندی داشته باشید.

در این مدت بایستی از همه گروه های غذایی استفاده کنید اما خوراکتان سودمند باشد.

برای مثال اگر می خواهید کربوهیدرات را رژیم خود بگنجانید، از کربوهیدرات های سبوس دار و مقوی مانند جو دوسر، بلغور، برنج قهوه ای و غیره استفاده کنید.

توصیه می شود مصرف برنج سفید، نان سفید و کربوهیدرات هایی که انرژی کافی را به بدن نمی رسانند و تنها باعث افزایش حجم می شوند اجتناب کنید.

همچنین در مصرف پروتئین ها دقت داشته باشید که از اسیدهای چرب غیر اشباع استفاده کنید. ماهی ها حاوی امگا3 و چربی غیر اشباع هستند و می توانند گزینه خوبی در سبد غذایی شما باشند. نکته دیگر اینکه سعی کنید در پخت غذا ها از روغن و چربی بسیار کمی استفاده کنید. پخت گریل، آب پز و کبابی جایگزین های مناسبی برای سرخ کردنی ها هستند.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *