لوگو دکتر محمدرضا مقدم نیا
Search
Close this search box.
مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی

مراقبت‌های بعد از ابدومینوپلاستی

مراقبت‌های بعد از ابدومینوپلاستی مهم‌ترین بخش در انجام این عمل است. مراقبت‌های بعد از عمل در تمام جراحی‌های زیبایی، مهم‌ترین بخش در اثر بخشی و نتیجه جراحی است. اینکه نتیجه بعد از عمل چقدر به تصورات شما نزدیک باشد، به انجام مراقبت‌های بعد از آن بستگی دارد و این موضوع درباره ابدومینوپلاستی نیز صدق می‌کند. اگر قصد دارید درباره مراقبت‌های بعد از ابدومینوپلاستی بیشتر بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مراقبت‌های بعد از ابدومینوپلاستی
مراقبت‌های بعد از ابدومینوپلاستی

چرا مراقبت‌های بعد از ابدومینوپلاستی مهم است؟

جراحی ابدومینوپلاستی برای زیبا کردن ظاهر شکم و پهلوها انجام می‌شود. برای اینکه جراحی به طور کامل اثربخشی داشته باشد، باید مراقبت‌های مربوط به آن را به طور کامل انجام داد. نکته مهم‌تر این است که انجام مراقبت‌های بعد از ابدومینوپلاستی، از بروز عوارض و خطرات بعد از عمل جلوگیری می‌کند. در واقع با انجام این مراقبت‌ها، احتمال بروز عوارض به طور جدی کاهش می‌یابد. جلوگیری از ایجاد سروما، نکروز، هماتوم و غیره تنها بخشی از اهمیت مراقبت‌های پس از عمل ابدو است.

با انجام مراقبت‌های بعد از ابدومینوپلاستی به طور کامل‌، روند بهبود فرد بهتر طی می‌شود. البته توجه داشته باشید که دوران نقاهت به زمان نیاز دارد. همچنین فاکتورهای مختلفی وجود دارند که باعث می‌شوند مدت زمان بهبود بعد از عمل برای هر کس متفاوت باشد. در ادامه می‌خواهیم مهم‌ترین نکات مراقبتی بعد از جراحی ابدومینوپلاستی را بررسی کنیم.

نکات مراقبتی بعد از ابدومینوپلاستی

مراقبت‌های بعد از ابدومینوپلاستی به صورت بازه ای تعریف می‌شوند. مراقبت‌های مورد نظر پس از جراحی، در هر هفته متفاوت خواهد بود اما بعضی نکات تا مدت‌ها باید رعایت شود.

هفته اول و مراقبت‌های بعد از ابدومینوپلاستی

هفته اول بعد از عمل، بی شک سخت‌ترین و در عین حال مهم‌ترین بازه پس جراحی است.  در این هفته شما شاهد کبودی‌ها، خونمردگی‌ها و درد زیادی در ناحیه شکم خواهید بود. بهترین روش برای کاهش این علائم، استفاده از کمپرس یخ است. استفاده از کمپرس یخ در هفته اول بعد از عمل باعث کاهش درد و خونمردگی می‌شود. همچنین در کنار کمپرس یخ، می‌توانید از داروهای ضد کبودی استفاده کنید. با تشخیص پزشک، می‌توانید از آنتی بیوتیک‌ها استفاده کنید. پیش از انجام عمل، باید وضعیت سلامت عمومی شما توسط جراح پلاستیک بررسی شود تا داروها تداخلی با وضعیت شما نداشته باشند.

تا دو روز اول توصیه اکید می‌شود که از دوش گرفتن پرهیز کنید. حمام باعث می‌شود که بخیه‌ها و پانسمان‌های بعد از عمل دچار عفونت شوند. اما پس از گذشت 48 ساعت، توصیه می‌شود که با احتیاط کامل حمام کنید. توجه داشته باشید که استحمام در هفته اول به صورت عادی نیست. در واقع ایستادن در هفته اول و دوم سخت است به همین جهت بایستی به صورت نشسته استحمام کنید و سعی کنید فشاری به ناحیه شکم خود وارد نکنید. در صورت امکان بهتر است از نزدیکان خود کمک بگیرید اما نکته اصلی وارد نکردن فشار به شکم است.

این مقاله نیز ممکن است برای شما مفید باشد: عوارض ابدومینوپلاستی

توصیه می‌شود که در هفته اول تا حد امکان استراحت کنید و از راه رفتن‌های زیاد پرهیز کنید. نحوه خوابیدن شما در دوران نقاهت مانند قبل نیست و باید درباره نحوه خوابیدن بعد از ابدومینوپلاستی مطالعه کنید. ترجیحا در این هفته از خانه خارج نشوید تا به ناحیه شکم خود فشار وارد نکنید.

برای جلوگیری از عفونت، پس از روز دوم باید به صورت روزانه پانسمان‌ها را عوض کنید. تعویض به موقع پانسمان‌ها به بهبود زخم نیز کمک می‌کند. پانسمان و محلی که می‌خواهید در آنجا پانسمان را عوض کنید بایستی کاملا پاکیزه و بهداشتی باشد. در صورتی که بخیه‌های شما جذبی باشد نیازی به کشیدن نیست اما در غیر این صورت، باید مراقبت بیشتری از آن‌ها داشته باشید. نکته بسیار مهم در هفته اول استفاده از گن است که به طور مفصل در مقاله پوشیدن گن ابدومینوپلاستی به آن پرداخته ایم.

مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی در هفته های اول از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در واقع اگر این مراقبت‌ها را جدی بگیرید، از عوارض و خطرات بعد از عمل جلوگیری کرده اید.

هفته دوم و مراقبت‌های بعد از ابدومینوپلاستی

در هفته دوم انتظار می‌رود که درد و کبودی‌های شما اندکی کاهش یافته باشد و وضعیت بهتری داشته باشید. البته توقع بهبودی کامل در این هفته را نداشته باشید زیرا حداقل یک ماه و نیم زمان لازم است. در صورت مشاهده کبودی به مصرف قرص‌ها ادامه دهید و آنتی بیوتیک‌ها را قطع نکنید.

تعویض پانسمان‌ها باید به صورت مرتب انجام شود تا عفونتی پیش نیاید. مانند هفته اول، از راه رفتن‌های طولانی، رانندگی، فعالیت ورزشی و کارهای سنگین به طور جدی پرهیز شود. قدم زدن‌های کوتاه و پیاده روی‌های سبک می‌تواند برای شما مناسب باشد.

نکته قابل توجه و بسیار مهم، عدم استفاده از دخانیات و مشروبات الکلی است. توصیه اکید می‌شود که در هفته اول و دوم به طور جدی از مصرف سیگار، قلیان و دیگر دخانیات پرهیز کنید. مصرف دخانیات باعث افزایش التهاب در بدن می‌شود و روند بهبود پس از عمل را مختل می‌کند.

در صورتی که از بخیه‌های غیر جذبی استفاده کرده باشید، در پایان این هفته می‌توانید بخیه‌ها را بکشید. این کار بایستی تحت نظر پزشک جراح شما انجام شود.

این مقاله نیز ممکن است برای شما مفید باشد: بهترین زمان بارداری بعد از ابدومینوپلاستی

مراقبت‌های هفته سوم و چهارم بعد از جراحی

کاهش درد، خونمردگی و کبودی‌ها از مهم‌ترین علائم ورود شما به هفته سوم است. البته در نظر بگیرید در صورتی می‌توانید توقع کاهش درد و کبودی را داشته باشید که در هفته اول و دوم در انجام مراقبت‌ها دقت کرده باشید. در صورت امکان در این هفته ها با پزشک خود ارتباط داشته باشید تا وضعیت شما را بررسی کند. از جمله علائمی که ممکن است در هفته سوم و چهارم دچار آن شوید، بی حسی است که ممکن است طولانی مدت نیز باشد.

این مقاله نیز ممکن است برای شما مفید باشد: جلوگیری از یبوست بعد از ابدومینوپلاستی

نتیجه گیری

مهم‌ترین نکته ای که باید در تمامی هفته‌ها و بعد از دوران نقاهت ابدومینوپلاستی رعایت کنید، رژیم غذایی شماست. تغذیه بعد از ابدومینوپلاستی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که پس از عمل باید داشته باشید. همچنین باید بدانید که این برنامه غذایی همیشگی خواهد بود و در صورت رعایت آن نتیجه عمل همواره مطلوب باقی می‌ماند. رژیمی که در هفته‌های اول بعد از عمل دارید به مراتب سخت‌تر و دارای پرهیز‌های بیشتری است. پیشنهاد می‌شود مقاله تغذیه بعد از ابدومینوپلاستی را در این باره مطالعه کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *