لوگو دکتر محمدرضا مقدم نیا
Close this search box.
درد بعد از ابدومینوپلاستی

درد بعد از ابدومینوپلاستی تجربه ای ناخوشایند و در عین حال اجتناب ناپذیر است. جراحی تامی تاک جزو دسته جراحی های تهاجمی است و به همین جهت تجربه حس درد در آن، احساسی مشترک میان کسانی است که این جراحی را انجام داده اند. اما این درد ناشی از چیست و تا چه میزان طبیعی است؟ آیا روش هایی برای کم کردن درد بعد از ابدومینوپلاستی وجود دارد؟ اگر شما هم در این باره کنجکاو هستید، با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا درد بعد از عمل ابدومینوپلاستی را به صورت کامل بررسی کنیم.

درد بعد از ابدومینوپلاستی ناشی از چیست؟

احتمالا با جراحی ابدومینوپلاستی و شیوه انجام آن آشنایی دارید. این جراحی عموما به صورت تهاجمی انجام می شود. به دلیل ایجاد برش هایی در ناحیه شکم و پهلو، مدت زمان قابل توجهی طول می کشد که محل برش به حالت اولیه برگردد. برش های ایجاد شده در شکم و پهلو تقریبا عمیق هستند و ممکن است بر اعصاب پوستی شکم هم اثر بگذارند.

اعصابی که در جراحی آسیب دیده اند یا برش خورده اند حساس می شوند. در مدت زمانی که اعصاب شکم و پهلوها به بازیابی خود بپردازند، تجربه درد ابدومینوپلاستی کاملا طبیعی است.

معمولا در روند جراحی نیاز می شود که عضلات ناف را جابه جا کنند. برش عضلات ناف دلیل دیگر درد بعد از ابدومینوپلاستی است. در واقع ماهیچه ها کشیده یا منقبض می شوند به همین جهت بافت های ماهیچه ای درد زیادی را تجربه می کنند.

دلیل دیگری که باعث ایجاد حس درد ابدومینوپلاستی می شود، تورم بعد از عمل است. تورم، واکنش طبیعی بدن بعد از عمل های جراحی به خصوص جراحی های تهاجمی است. هنگامی که بخشی از بدن دچار تورم می شود، بافت های جانبی آن نیز باید فشاری تحمل کنند به همین دلیل احساس درد در ناحیه وسیعی اتفاق می افتد.

درد بعد از جراحی

درد بر اثر رعایت نکردن نکات مراقبتی

اما جالب است بدانید که تجربه درد بعد از ابدومینوپلاستی تنها به این موارد ختم نمی شود. دلایل مهم دیگری نیز وجود دارند که باعث می شوند بعد از عمل حس شدید درد را تجربه کنید. از جمله این دلایل رعایت نکردن نکات مراقبتی است که بعد از عمل به شما توصیه می شوند. دلایلی مانند:

• استفاده نکردن از گن ابدومینوپلاستی: در صورتی که از لباس مخصوص بعد از ابدومینوپلاستی استفاده نکنید، درد زیادی را تجربه خواهید کرد. پوشیدن گن، عضلات برش خورده را محکم می کند و در اثر تحرک، درد کمتری تجربه خواهید کرد.
  • سهل انگاری در مصرف داروهای تجویزی: جراح متخصص کاملا به میزان درد ابدومینوپلاستی آگاهی دارد. به همین جهت داروهای تسکین دهنده درد را تجویز می کند. توصیه اکید می شود که این داروها را تا آخر طول دوره درمانی مصرف کنید.
  • عدم رعایت رژیم تغذیه ای مناسب: رژیم غذایی بعد از عمل، بر میزان درد شما تاثیر مستقیمی دارد زیرا باعث می شود که فشار کمتری به محل جراحی شده بیاورید. مواد غذایی چرب، شور و کلا هر غذایی که به گوارش شما فشار وارد کند، باعث افزایش درد ابدومینوپلاستی می شود.
  • استعمال دخانیات: سیگار، قلیان و هرگونه دخانیات باعث افزایش التهاب در بدن می شوند. التهاب و تورم از عوامل اصلی درد ابدومینوپلاستی هستند. متخصصان زیبایی توصیه اکید می کنند که تا اتمام دوره نقاهت، از مصرف دخانیات به طور جدی پرهیز کنید.

همانطور که مشاهده می کنید نکات مراقبتی بعد از جراحی، تاثیر بسیار مهمی در میزان تجربه درد بعد از ابدومینوپلاستی دارند و این موضوع بسیار حائز اهمیتی است اس که باید در نظر داشته باشید.

پس از بررسی دلایل درد بعد از ابدومینوپلاستی، می خواهیم بدانیم که  انجام چه کارهایی در جلوگیری و کنترل درد به ما کمک می کنند.

دردهای بعد از جراحی ابدومینوپلاستی

روش های کاهش درد بعد از ابدومینوپلاستی

همانطور که پیش تر بررسی کردیم، در تجربه درد بعد از ابدومینوپلاستی دلایل متعددی وجود دارند. برخی از آنها کاملا اجتناب ناپذیر است و کاملا به نحوه جراحی مربوط می شود.

اما نکاتی که می توان برای کاهش این درد به کار برد، شامل موارد زیر می شوند:

انتخاب پزشک متخصص

جراح زیبایی که انتخاب می کنید بایستی در انجام عمل های زیبایی بدن تبحر و تجربه کافی را داشته باشد. در صورتی که اشتباهات جراحی متعدد باشد و یا در روند جراحی باعث آسیب به بدن شما شود، مدت زمان زیادی طول خواهد کشید که بهبودی خود را به صورت کامل به دست بیاورید.

انجام مراقبت های لازم بعد از جراحی

پزشک متخصص با توجه به شرایط شما، نکات مراقبتی مربوطه را به شما خواهد گفت. با انجام دقیق این نکات، دوران نقاهت شما زودتر سپری می شود و درد کمتری خواهید داشت. می توانید درباره مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی در اینجا بخوانید.

پایبندی به پرهیزات پزشکی

توجه داشته باشید که برای کاهش درد و نتیجه گیری از عمل، بایستی تا مدت زمانی مصرف دخانیات را کاملا ترک کنید. برای این موضوع بهتر است پیش از عمل شروع به ترک دخانیات کنید.

پایبندی به رژیم غذایی

تغذیه بعداز ابدومینوپلاستی مهم ترین رکن بعد از انجام عمل جراحی است. در مدت زمان نقاهت و همچنین دوره بعد از جراحی به طور کاملا جدی بایستی از غذاهای چرب و ناسالم پرهیز کنید. همچنین از خوراکی هایی استفاده کنید که کمترین فشار را در هضم و دفع به بدن شما می آورند.

استفاده از پمپ درد در صورت نیاز

ممکن است مدتی بعد از عمل نتوانید به راحتی غذا بخورید و هرگونه غذایی با درد همراه باشد. پیشنهاد می شود در این شرایط از پمپ درد استفاده کنید. در واقع این دستگاه با پمپاژ به بدن شما، در تسکین دردهای شدید بعد از ابدومینوپلاستی کمک می کند.

نتیجه گیری

تجربه درد ابدومینوپلاستی کاملا طبیعی بوده و اجتناب ناپذیر است. بهتر است با رعایت نکات مراقبتی میزان درد و مدت زمان آن را کاهش دهید.